T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ŞANLIURFA / SURUÇ - Suruç Anaokulu

OKULÖNCESİ EĞİTİMDE OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ

FETANET  TÜRKMEN HOCAMIZIN OKULÖNCESİ EĞİTİMDE OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ SEMİNERİ

SEMİNERİ SUNAN ÖĞRETMENİMİZE VE KATILIM GÖSTEREN DEĞERLİ VELİLERİMİZE TEŞEKKÜR EDERİZ

 

 

SURUÇ ANAOKULU

 

 

2024-2025 ÖĞRETİM YILI MESLEKİ ÇALIŞMALAR

 

SEMİNER KONUSU:OKULÖNCESİ EĞİTİMDE OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEM

 

Hazırlayan: Fetanet TÜRKMEN

 

Öğrenme-öğretme sürecine ilişkin olarak okul başarısını artıran faktörler üzerinde yapılan araştırmalar, okul başarısı üzerinde okul-aile dayanışmasının önemli bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Aile içi uyumun, ailenin destekleyici yaklaşımının, ailenin okul toplantı ve etkinliklerine katılmasındaki çeşitliliğin, okul başarısı üzerinde önemli etkileri vardır. Eastman (1988), eğitim açısından destekleyici yaklaşım içerisinde olan ailelerin çocuklarında, okul başarısının  daha  yüksek  olduğu sonucuna varmıştır. Aile özellikleri, öğrencinin okul başarısındaki en önemli çevre faktörünü oluşturmaktadır. Çelenk’in (2003) yaptığı araştırma sonucuna göre; okul başarısının yarıdan çoğunun, ailenin  katkısıyla gerçekleştiğini söylemek mümkündür.

 

Gordon (1993)’a göre; anne-babanın çocuk üzerindeki etki alanı çok geniştir. Bir bakıma, anne babalar 0-6 yaş döneminde hem çocuklarına tüm gereksinimlerinin yerine getirilmesinde en yakınında olan kişiler, hem de ilk öğretmenleridirler. İnsan kişiliğin gelişimsel temellerinin 0-6 yaş döneminde atıldığı göz önüne alındığında, eğitsel kimliğin belirlenmesinde anne- baba rolünün önemi daha da iyi anlaşılmış olur.

Çocuğun aile içerisinde edindiği statü, kazandığı

değer ve geliştirdiği kimlik; onun giderek toplum içerisinde kazanacağı kimliğin, statünün ve değerin belirleyicisi olmaktadır.

 

 

Satır’ın (1996) yaptığı bir araştırmada ; çocuğuna yakın ilgi gösteren, çocuğunun çalışma ortamını düzenleyen ve planlayan, çocuğunun başarısını övücü sözlerle destekleyen, çocuğunun başarısızlığında onu çalışırsan başarılı olursun sözleriyle yüreklendiren anne-babaların çocuklarının akademik başarılarının yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Nitschke, «Anne şefkat ve bakımını veya onun yerini tutabilecek duygusal bağı bulamayan çocuk dünyaya da bir giriş kapısı bulamaz» demektedir. Bowlby, anne yoksunluğu ile duygusal ilgisizlik arasında bir korelasyon bulmuş, sevgi objesinin kaybedilmesinin, gelişim gerilikleri ve çocuk suçluluğu gibi antisosyal davranışların nedeni olduğunu saptamıştır.

Anne-Baba ve Okul İşbirliği Hollingsworth ve Hoover (1999), çocukları doğrudan ve dolaylı yollardan eğittikleri için, anne-babayı çocuğun evdeki öğretmenleri olarak ele almakta ve okulda öğretmen tarafından kazandırılacak olumlu bir davranışın evde anne-baba tarafından kolaylıkla bozulabileceğini belirtmektedirler. Bu nedenle de öğrencilerin evdeki öğretmenleri olarak velilerin önemi oldukça büyüktür.

Amerika Birleşik Devletleri’nde, okulöncesi programlar uzun süreli bir incelemeyle değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeler, çocuk ve ebeveyni (çoğunlukla anneyi) bir ünite olarak ele alan programların, yalnız çocuğu ele alan programlardan daha etkili olduğunu göstermiştir. Ebeveyn ve çocuğu birlikte ele alan okul öncesi eğitim programlarının değerlendirilmesinden şu sonuçlar elde edilmiştir (Colbert, 1979; Bul. Kayn. Yıldıran 1983): Bu programlarda eğitim görmüş çocuklarda, zekâ gelişimi ve bilişsel gelişim alanlarında ilköğretim yıllarına kadar devam eden ilerlemeler görülmüştür. Bu programa katılan çocukların özel eğitime gereksinim göstermeleri veya bir sınıfı tekrarlama olasılıkları daha düşük olmuştur. Bu çocukların eğitsel kazançları daha yüksek olmuştur. Ayrıca bu çocukların ebeveynleri çocuklarına daha esnek tutumlar geliştirmiş ve bu programlara katılan çocukların kardeşlerinin zeka puanlarında da artışlar kaydedilmiştir.

Okulda yapılanlar evde anne-babalar tarafından da desteklenmediği sürece okul eğitiminde başarıya ulaşmak olası değildir.

Anne-baba ve öğretmenler arasında kurulacak düzenli iletişimin önemi büyüktür. Velilerle okuldaki etkinlikler konusunda mektuplaşma, okul kuralları, düzeni ve velinin gereksinim duyduğu yardımcı bilgiler konusunda hazırlanmış mektuplar, bültenler; kurulacak bu iletişimin geleneksel araçlarıdır. Öğrencilerle ilgili kişisel raporlar, öğretmen-aile telefonlaşmaları, veli-öğretmen toplantıları, çocukla ilgili bireysel toplantı ve görüşmelerin yapılacağı, ayrıca çocuklarının sınıf içi etkinliklerini görme fırsatı elde edecekleri anne-babaya açık sınıf içi etkinlikleri izleme günleri, okul-aile ilişkilerinde uzun  yıllardır uygulanan sağlıklı iletişim yollarıdır.

 

‘’ŞU DÜNYADA HER ŞEYİN EN İYİSİNE LAYIK ÇOK ÖZEL VE GÜZEL BİR ÇOCUK VAR.O,SİZİN EVİNİZDE YAŞIYOR.’’

D.Cüceloğlu

 

 

 

 

 

 

 

 

 Katıldığınız ve beni dinlediğiniz için teşekkür ederim

30-10-202430-10-202430-10-2024

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 30.10.2024 - Güncelleme: 30.10.2024 11:41 - Görüntülenme: 21
  Beğen | 0  kişi beğendi